Most irány a piac, főzzünk eper lekvárt!!

Ha a héten ellátogattok a közeli piacra, barátságos árú, pirosló kínálat vár titeket, ugyanis most érkezett meg itthonra az eperszezon! Most akar mindenki túladni rajta, ami felveti a kérdést, hogy lehetünk e bevállalósak és tegyük el télire azt a csodálatos gyümölcsöt, már amennyiben, addig el nem fogy az üvegekből.
Még sohasem csináltam, számomra az eperből sohasem volt olyan sok, hogy ne tudtam volna nyersen megenni. Ha epres tortát láttam, annál is sajnáltam, hogy ennyit hogy lehet elpazarolni egy sütibe. Próbáltam magam is termelni, de valahogy béna vagyok hozzá, + van egy kutyám, aki gyümölcs és zöldség függő, úgy szokott legelni mint egy tehén, kiszedi a komposztból a krumpli héját. Igen, szereti az epret is.
De múlt héten miután bekanyarodtam a vásárcsarnokba nagy leárazásra lettem figyelmes és olyan véreszemet kaptam, hogy meg sem álltam 5 és fél kg-ig. A boldogságom, hogy eper lekvárt fogok főzni elkísért az első 500 méteren, de mire visszaértem az irodába már átkoztam saját magam, az átkozódás mellesleg ma még hangosabb hangot ütött meg, ugyanis rájöttem, hogy ha várok néhány napot, még olcsóbban kapom meg.
De ha egy termelő kisnyugdíjas duruzsolja oda az embernek szomorú hangon ezt: - Nem tudni lesz e még...lehet csak dupla ennyiért, tudja a sok eső.
Ki tudná ezt a melankólikus hangnemet megkérdőjelezni?
Lehet még egy adagot csinálok ezen a héten.
2 részletben főztem meg a lábos kapacitása miatt, de elég volt mellette állni fáradtan az egész napi sülés és munka után.

Az első változatnál még buzgott bennem a öko bio enviro hév, klasszikus módon készült, a másodiknál már belcsösztem egy dzsemfixet és kalap kabát fél óra alatt kész lett.
Az első változatnál a pektint 2 almával pótoltam bele és egy teatojásban főtt benne egy ideig hársfavirág. A végeredményen nem lehetett érezni a virágokat.
Hozzávalók: 2,5 kg eper, 2 meghámozott, lereszelt alma, 10 dkg cukor, 10 db kinyílt hársfavirág, 1 citrom leve. Tartósítás: késhegynyi szalicil minden üveg tetejére.
  
A második alkalommal egy hirtelen ötlettől és egy régebbi olvasásélménytől vezérelve landolt az eper mellett egy kis mák is. Igen, pontosan, ugyanis hallottam egy egyszerű népi módszerről ami védi a csontokat, és bejuttatja a szervezetbe a az ásványi anyagokat. Egy közel 100 éves bácsiról szólt a hír, hogy gyerek korában az anyukája még a háborús időkben is odafigyelt arra hogy előteremthessék ezt a "luxust".
Egy teáskanálnyi mézbe egy kiskanálnyi mákot tettek, így a betegségek elkerülték őket és megalapozta a családjának idős korra is a megfelelő vázrendszert, csontritkulás elleni védelmet nyújt a mák.  
A második változat édességét a méz szabályozta és mikor levettem a tűzről az utolsó percben tettem bele azt a 2 evk mákot, amitől gyönyörű pöttyös lett, egyből meg kellett kennem egy kenyeret, hogy megkóstoljam.
Hozzávalók: 2,5 kg eper, 10 dkg méz, 3:1 dzsemfix, fél csomag citromsav, 2 evk mák
Egy félelmem van a mákkal, az, hogy nem kell sok idő neki és megavasodik ezért azt hamarosan elfogyasztjuk. 


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája