Fáradsággal, verítékkel: Amíg a padlásról nem csöpög

Tudtok mire asszociálni?
Én is csak bután néztem, mikor ezt hallottam nagymamámtól, amikor eldicsekedtem fiatal lánykoromban, hogy bizony kenyeret sütöttem, 2006-ban. Tömör is volt, kemény is volt, de én csináltam.
Nem vagyok a kenyérsütő gép híve, amolyan szobabiciklinek tartom, amit a modern kor aggatott a nyakunkba, olyan címkével, hogy megkímél attól, hogy felemeljük a fenekünk. Látom, még nem világos...a szobabicikli használatával azt az érzetet veszejted el, ami miatt felülsz. Suhanó fák, dombocskák, arany búzamezők, a tudat, hogy szabad vagy.
A kenyérsütő gép esti rutinná alacsonyítja azt a nemes folyamatot, ami régen egy nap munkája volt. Vigyázni a kovászra, melengetni a lisztet, átszitálni, dagasztani, átlényegülni a mozdulatok erejében és ritmikájában, izgulni érte, hogy megkel e. Addig gyúrni Krisztus testét, amíg a homlokunkról, a padlásról nem csöpög a víz. Utána eszedbe nem jut kidobni, ha  véletlen megszáradna.
Dec 23. sok idő óta egyedül maradtam otthon a ház ura autót szerelt, készültem a karácsonyra. Már aznap reggel rá akartam venni magam, hogy a közelünkben lévő pékséget felkeressem, ahol a mogorva eladó megint kikérheti magának, hogy a világért se sózna rám tegnapi kiflit.
Gondolkodom, gondolkodom a kávé felett, megbeszéltem magammal: nem sétálok, inkább sütök magunknak néhány igazi zsömlét. Kerül bele egy kis füstölt paprika, kevés lenmag...
Nem tökéletes még most sem, az asszony karjának fel kell nőni az izmokat próbáló feladathoz, DE csak idő kérdése. Ahogy a testvérem fogalmaz, elő kell venni a terminátort.
Sokkal, sokkal autentikusabban is lehetett volna, viszont az élesztőre az áll mint a  bolti zsömlére: ki vágyik arra, hogy sorban álljon a szupermarketban karácsony előtt egy nappal?

10-12 kisebb zsömléhez való alapanyagok:
560 g finomliszt
310 ml víz
4 dkg vaj
1 evk cukor
1 evk só
1 tasak instant élesztő
egy marék lenmag
1 tk füstölt paprika

kevés tej lekenni a zsömléket



Elkészítés: Először is, minden hozzávaló legyen minimum szobahőmérsékleten, akkor sem rontjuk el, ha kicsit melengettük őket egy radiátor tetején, vagy a napon.   
Szitáljuk le a lisztet egy nagy tálba, majd a kis kezünkkel csináljunk egy krátert. Ide szórjuk a por élesztőt és a cukrot. A langyos, inkább kézmeleg vízzel, fokozatosan gyúrjuk, közben belekerül a só, a vaj, végül a magok.
Most pedig, üljünk le megnézni egy River Cottage-ot, közben a tésztánk pördül, fordul és folyamatosan alakul. Mindenki tapasztalja ki hogyan csinálja, szerintem ez is benne van a kollektív emlékezetben. Nem tudod, csak csinálod. Eltelik fél óra, 40 perc, vége van a műsorodnak, a tészta ekkor már kellemes tapintású, ruganyos. Kevés liszttel simogassuk körbe a tésztát, majd takarjuk le egy konyharuhával, tekerjük lazán plédbe, nagykabátba a tálat és tegyük félre kelni.

sütés előtt

Ha duplájára kelt, szakítsuk belőle csinos kis zsömléket, majd sütőpapíros tepsibe tegyük őket, egyenlő távolságra. Az internet népe óva int a sütőpapírtól, ők inkább kikenik, de nekem nem volt problémám vele, döntés kérdése.
Hideg sütőbe tegyük a zsömléket, hadd dagadjanak kicsit a melegedő hőmérséklettől. Vegyük ki őket, vágjunk rájuk keresztet, hogy nyíljanak csak ki, kenjük le egy kevés tejjel. Addig míg kenünk és vágunk, durrantsuk be a sütőt 200 fokra, abba rakjuk 25 percre a zsömléket.    
     
 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája