Tapasztalatok a saját főzésű mosószerről, aminek 40 Ft literje

2014.december 29. Este a Wall Street Farkasa ment a tévében, napok óta először kibotorkáltam a konyhába, annak is abba a sarkába, ahol nem a maradékokat tartalmazó hűtő volt, hanem a tűzhely.  Nem forrócsoki készült, hanem mosószer.
Akkorra végignyálaztam a témában mit írnak a nagy platformon hazai és külföldi oldalakon egyaránt. 

Több okból vágtam bele:

- Lelkesít, hogy a felhasznált anyagok nem károsítják annyira a vizet, nem áltatom magam, egy időre visszábbveti a működését, de nem visszafordíthatatlan módon.
- Kíváncsiság és exibicionizmus: milyen királyság már, ha eldicsekedsz nagyanyádnak, hogy magad főzted a mosószert? Az arca...vegyes a büszkeséggel és értetlenséggel, vajon mire volt jó az utóbbi 60 év fogyasztási fejlődése, ha a kölyök azokat az anyagokat használja amiket ő fiatalként....
Nem lehetsz próféta a saját hazádban, mai napig rázzák a fejüket erre a képtelen ötletre, de az hogy tisztán járatom az embert és magamat: példamutatás.
- Alacsony kivitelezési költség és nagy előrevetített megtérülés.
- Még egy dolog amivel függetlenedhetünk attól, hogy a diktált fogyasztói normák szerint éljünk és minden alkalommal 2500, 3000 ft-ot költsek egy olyan dologra aminek TÉNYLEGES összetevői 200 ft-ba kerülnek. 
- Beleilleszkedett abba a programomba, hogy egyre kevesebb durva vegyszerrel lakjunk egy fedél alatt.

Eltelt lassan négy hónap és már elmondhatom hogy minden anyagon és hőmérsékletű programmal kipróbáltam. Minden alakalommal tele töltöttem a másfél decis adagolót. Egy dologra vigyáztam, ha fehér adagot mostam, magasabb hőfokra állítottam, hogy biztosan eltüntessen mindent. Sokszor leeszem magam, csakis evéskor és szeretek fehér topokat hordani. Átlagos szennyezettségű ruhákhoz nagyon jól lehet használni, fehérekhez színesekhez egyaránt. Amihez eddig is kellett előáztatás ahhoz ezután is kell.
Ugyanazt tudja mint egy átlagos mosógél, csak huszadannyi áron. A ruháknak nincs külön illata.
Öblítőként jelenleg ecetet használok, 1:12 arányú vízzel hígitásban. Van aki tesz néhány csepp illóolajat az "öblítőhöz" minden használat előtt, még nem próbáltam.
   
Hetente összegyűlik kettőnknek egy színes adag, kéthetente egy fehér. Havi 6 mosással számolva egy 4, 5 literes flakon 5 hónapig bírja.  Egy 1,5 kg-os mosószóda 400 ft, egy 200 g-os mosószappan 150-200. Egyikből sem kellett az egész.  A szappan felét és kb. 300 g mosószódát használtam fel, ez durván: 180 Ft. Nos, az adott flakonhoz mérve literenként 40 ft. 

Ha tetszik a koncepció akkor egy próbát megér.
Ezekről az oldalakról néztem össze az alapreceptet: http://antalvali.com/boszorkanykonyha/mosopor-gel-allagu.html és http://www.tisztitoszerhazilag.blogspot.hu/ és http://www.instructables.com/id/Homemade-Gel-Laundry-Detergent/

A kép forrása: pixshark.com

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája