Kopog, ropog mégis kifog rajtam! Baguette:Én = 1:0

A metroban van egy baguette, amire mostanában rákaptunk. Hétvégén kívánkoztam valami olyan olvasmány után, ami könnyed, ami valamiképp kapcsolódik az ételkészítéshez, vendéglátáshoz. Büszkén mondhatom, amit meg lehet keresni a témában, annak nagy hányadát olvastam. A you tube-on megtaláltam egy igazi őskövültetet, a legelső tévés szakácstól, a műfaj megteremtőjétől, Julia Child-tól. Ez a nő egy olyan kedves jelenség, nem tudom, lehet, hogy a kétbalkeze miatt, de nagyon közel állónak érzem a habitusát az enyémhez. Ebben lehet a sikere titka: ha neki sikerülhet úgy, hogy a kezéből kiugrálnak a hozzávalók, a konyhai eszközök, akkor nekem is. Elolvastam a hozzászólásokat a videó alatt, volt néhány okoskodó, aki úgy jellemezte, hogy nevetséges, hibás, semmint hasznos. Szerintem inkább nézzenek olyan profikat, akik profikat oktatnak. Julia nekünk, az  átlag embereknek akart tanítani, mindent a francia konyháról.  A pongyola gesztusok védelmében, meg kell mondanom, minél jobban próbálkozunk normálisak lenni, annál nevetségesebbek leszünk.
Ez a nő elképesztő tudás birtokosa és sohasem szégyellt még többet és többet tanulni és gyakorolni.



Nos, egy baguette készítéséről szóló kisfilmbe botlottam, ahol elment ez a magas nő a kicsi francia pékek közé, hogy megtanulja hogyan tudja hajtogatni tökéletesre, olyan szájbarágósan, szépen végigvezette, hogy megpróbálkoztam vele tegnap. Szimpatikus volt, hogy a tésztát ütni kell, nem csak gyúrni. Még stresszlevezetőnek is tökéletes.
Mindent a kisfilm szerint csináltam, csak egy dolgot felejtettem el: megnézni a szárított élesztő lejárati idejét. 
Nagyon jó állagú tészta lett, öröm volt vele dolgozni. Csak hát, addig várhattam volna hogy 3x-osára keljen, amíg bele nem őszülök.
Amikor kivettem, kopogtattam az alját. megcsavartam, hogy hallom e az ún. "roppanás szimfóniát" hallottam ám, boldog voltam. Ízre finom, csak a lyukak hiányoznak belőle.  
Legközelebb okosabb leszek, friss élesztővel csinálom, vagy megpróbálok kovászt csinálni, amit táplálni kell.

Julia Child féle baguette 
Hozzávalók:
3,5 csésze liszt (1 csésze=2,5 dl csésze)
2,5 tk só
1 csomag szárított élesztő (7 g), 0,3 csésze meleg vízben feloldva
1,25 csésze langyos víz
+ kevés szóróliszt 

Elkészítése röviden:
Az élesztőt futtassuk fel a vízben. - Gyanakodom arra, hogy amit a filmben láthattunk, kevés cukorral bekevert száraz élesztő volt. - A szoba hőmérsékletű hozzávalókat lazán összeforgatom és lisztezett deszkára borítom. Elkezdhetjük gyúrni, ütni-vágni, öklözni, amíg tapintásra puha, nyomásra nyúlós nem lesz. Durván negyed órát vesz igénybe. Lezárt tálban pihenessük 3 órát. Vegyük ki, gyúrjuk át és tegyük vissza még egy órára.
Borítsuk ki lisztes alapra, vágjuk 3 részre. (4 sikerült)
Az egyharmados tésztákat hajtogassuk néhányszor egymásra, majd a végén, mint a gyurmát görgessük hengerré. A klasszikus szabvány méret 17 inch, durván 42 cm. Lisztezzünk meg egy konyharuhát és óvatosan rakjuk rá, húzzuk fel a ruhát kettejük közé, nehogy összekeljenek.
Vigyázat, nyúlik-málik! Egy deszkán rakjuk egyik helyről a másikra. Amit elrontottam, abból lett zsömle, csavart csiga etc.
Valamennyit kelesszük még és egy éles pengével vágjuk meg a tetejét.
A sütőnket a legmagasabb fokozatra melegítsük fel. Vegyük elő a legnagyobb tepsit és a hátlapját fedjük le sütőpapírral. Óvatosan emeljük át a tésztákat és csapkodjuk meg egy kis vízzel. Az lenne az ideális, ha lenne vízpermetező pumpánk, de nincs. Jobb híján ecsettel kentem át és egy kis tálka vizet tettem mellé a sütőbe. Sütés közben megismételtem ezt.  


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája