Céklás csokoládétorta




A cékla és a csokoládé találkozása olyan érdekes, sehova sem rakható élményt ad, amit csak utálni vagy imádni lehet. Ez a recept hasonló reakciókat vált ki az emberekből mint a cukkinivel dúsított brownie, vagy a komformistább fajtánál, még egy szerencsétlen répatorta is.  De meg köll (a szegedi akcentus érzi, hogy nemsokára utazik) mondanom számomra érdekesebbek, jobb állagúak ezek a sütemények, szaftosabbak, mintha akármilyen gyümölccsel készítettem volna. Miért is? Mert bizony belereszeljük őket, nem beledaraboljuk. A zöldség minden kis porcikájában a sütemény, az édes vaj, a cukor részévé válik és nem egy különálló falat. 
Szándékomban áll ezentúl a süteménybe rakott gyümölcsöt így hozzáadni.   
Az oroszok kedves borscs alapjára, a céklára visszatérve, a receptet és a gondolatot múlt héten láttam meg egy külföldi oldalon és nagyon megtetszett a gazdagsága, a dekadenciája. Igen, magam magácska szereti az ilyen fülledt, rosszra csábító, még egy szeletet lekanyarintó süteményeket, persze jó szívvel befalom a könnyű gyümölcstortát, vanilliafagyival, viszont a szívem ilyen sötétért dobog.
Mostoha voltam az előkezeléssel kapcsolatban, nem tiszteltem meg a céklát annyival, hogy külön vizet forraljak, előfőzzem kb 40 percig. Frászt! Mennyi energia az?
2 napja sütöttem egy vörösboros malacot, amíg a hús elkészült, bedobtam a céklát a sütőrács sarkára. Csak úgy, földesen, héjában. Megsült, nagyon divatos, elkopott kifejzéssel: KAHHRAMELLIZÁLÓDOTT.
Utána ott felejtettem a sütőben aznap éjszakára hűlni, másnap reggeltől kezdve a hűtőben várta a felhasználást.
Tegnap este álltam neki, Norbi-update biztosan könyörgött volna, hogy tegyem le a habverőt, az isten szerelmére, éjszaka sütit sütni, el akarok hízni az illatától?
Ez egy zöldséggel dúsított kavarós süti, pont. Nincs vele semmi macera, csak előre kell gondolkodni a céklánál. 
Hozzávalók: 
120g vaj (VAJ, tehénből, nem margarin)
18 dkg liszt
15 dkg cukor
25 dkg cékla 
1/3 csomag sütőpor
3 tojás
150 g étcsokoládé (az Auchan, saját márkásában kakaóbab töret van és tényleg csokoládé, azt használok)
8 dkg cicás kakaópor (apropó, szeretnék régi cicás kakaós plakátot, ha tud valaki, kérem szóljon)
igény szerint vanília

Elkészítés: 
A vajat olvasszuk fel, és a cukorral keverjük habosra. Részletekben keverjük hozzá a lisztet, a kakaóport, amelybe beletettük a sütőport, ha túlságosan összeállna, lazítsuk fel egy tojással, azokat is adjuk hozzá.
Hámozzuk meg a céklát, és sajtreszelőn reszeljük bele a masszába. Kevergessük. A csokoládét olvasszuk fel gőz felett, elég nagyjából. Dolgozzuk bele.
Egy kivajazott, lisztezett vekniformában sütöttem, de jó egy 20 cm átmérőjű tortaforma, vagy piteforma.
Az összekavarás utolsó perceiben előmelegítettem a sütőt. Közepes lángon, 180 fokon sütöttem 45 percig. 
Eredmény, csokiillat az egész házban éjszaka közepén.
Másnap reggel kóstoltuk meg, nagyon finom, gazdag süti. Kefirrel nagyon megy, mert a tömény édeset, sötétet jól ellensúlyozza a savanyú, habos krém. 
A külseje ropogott, meg is ijedtem, mert azt hittem kiszáradt, de nem! A beledolgozásnak köszönhetően szaftos maradt a közepe, néhol ropogtak benne a kakaóbab darabok...Isteni volt! Jó szívvel ajánlom!

 



  
    
  

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája