Predjama vára, aminek leggyengébb pontja a wc

Igen, az a kis bódé balról. Ha le akarnátok bombázni ezt a csodálatos épületet, tudjatok róla, ha a pottyantósnál kezditek a rohamot, leomlik a fal, amúgy bevehetetlen.
A predjamai vár régóta benne volt az agyamban, ismertem a képet róla, de nem is gondoltam, hogy tényleg létezik, annyira meseszerű és építészetileg szinte kivitelezhetetlen. A földrajz könyvemben az egész országra szántak másfél oldalt, az iparral szemben nem kaptak helyet az építészeti emlékek.
Az utolsó napunk reggelén elindultunk, a tengerparttól 70 km-re található, kis hegyi falvak mellett haladtunk el, szerencsére a vasárnap itt is vasárnap, kevesen voltak az utakon.
A vár nagyon összetett rendszer, az épített rész mögött található egy másik lakhatási lehetőség, ugyanis párkányokat alakítottak ki a hegy gyomrában, ahonnan be lehet látni a völgyet, világos volt, volt vízellátása és kívülről nem láthatsz semmit, pedig több száz embert lehetett oda elszállásolni.

Tetszetős várörző, láncos kutya vasból.

De ne szaladjunk ennyire előre, kezdem az elején.
Néhány szót a történetéről: leghíresebb lakója Erasmus lovag 2 évig "raboskodott" itt, mert rossz embert ölt meg. Bezárkózott ide, üldözői letáboroztak a vár elé, azzal a feltett szándékkal, hogy vagy megadja magát, vagy pedig éhenhal a falak között.
Erasmus nemhogy éhezett, olyan csúfondáros volt velük, hogy mikor már azok éheztek, ételt küldetett nekik a sajátjából. Karácsonyra ökörsültet, nyár elején friss cseresznyét. Féltek tőle, mert ördögi erőnek tulajdonították ezt.
Addig jár a korsó a kútra, míg el nem törik. Erasmus addig csúfolódott, amíg le nem fizették a szolgáját, aki etette őket. A szolga tudta a vár egyetlen gyenge pontját, ami az volt, ahova még a vár ura is gyalog jár. Esti dolgát végezte, amikor a szolga egy gyertyával jelt adott, hogy: "ide lőjjetek". Repült az ágyúgolyó, Erasmus trónolt és szörnyethalt. A várat elfoglalták.
Szerelmese fát ültetett a sírja felé a közeli templom kertjében. Még most is ott van a fa, tudtunkon kívül ott reggeliztünk. Aha élmény garantálva, mikor összeraktuk.
A legóépítőt is megihlette
Reggel 9 körül értünk oda, még kicsit álmos volt mindenki, nem indult be a business, kevés turista. Mire kijöttünk, beálltak a lehető legközelebb a turista buszok, fotózták az embereket, ahogy belépnek a várba, kifele menet meg lehetett vásárolni magadról azt a képet, amint walkie-talkie-t tartasz a füledhez. Csak arra tudtunk gondolni, ha nem érné meg nekik, nem csinálni.
Nem volt időnk arra, hogy a cseppkőbarlangot is megnézzük, szimpla jegyet vettünk csak a várba, ami 14 euró volt személyenként. A barlangos utazással egybekötve ez az összeg 31 euro.
Nagyon profin meg volt szervezve, odamehettünk a vár kapujáig, megnézegethettük ingyen és eldönthettük hogy milyen csomagot akarunk. Visszamentünk, megvettük a jegyünket, a bejáratnál kiválaszottuk az idegenvezetés nyelvét, ami hozzá tartozott a jegyhez. Sokkal összetettebb volt így az élmény, örültünk neki, hogy nem spóroltak ennyin.
A vár, belülről sokkal kisebb mint, amilyennek tűnik, számtalanszor elhangzott, hogy minden komfortról le kellett mondania Erasmusnak és udvartartásának. Vastag falakkal körülvett helységek, amelyeken nem volt ablak.
Egy szobára lehetett azt mondani, hogy komfortos, itt volt egyedül kandalló, ami befűtötte a helységet. Oda volt készítve egy pad, a várúrnak és kedvesének, hogy a szomszédos kápolna szentmiséjét úgy tudják hallgatni a meleg szobából egy ablakon keresztül, hogy ne mozduljanak ki.
Félelmetes volt az építése, néhol megláttuk a mélységet, ami alattunk tátongott.
A konyhában volt egy "hűtő" ami egy kútkáva és abban a beláthatatlan mélység. Belelógatták a húst az állandó 10-12 fokos hűvösbe. Beleborzongtam, amikor az egyik szoba végében már látszott a sziklafal, nem fejezték be a padlót, hogy a nedvességnek ne állják útját, hallani lehetett az állandó csepegést.
Kihasználták a természetes alapot a kínzókamrában is, állítólag a vár ezen részében hallotta éjszaka a legtöbb furcsa zajt a Dicovery channel forgatási csoportja. Mikor ezt hallottam, nagyon gyorsan kifele vezetett az utam innen.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája