Egész csirke vajban sütve

Az én szemfüles anyukám még hónapokkal ezelőtt elkapott egy beszélgetést, amikor kistestvéremnek az öntött vas edények súlyát és báját méltattam. Karácsonyra kaptam egyet és minden várakozásomat felülmúlta a használat, egyszerűen öröm benne főzni és ahogy az eddigi leírások sejtetik, a következő 50 évben az is lesz.
Tiszteletet parancsol, maga az edény és nem hátfájósaknak való akkor főleg nem, ha meg van töltve. A férfi egyed inkább pajzsként hadonászott a fedővel, hogy megmutassa milyen maradandó sérüléseket okozhatna az ellenségnek zombi apokalipszis idején.
Csak belemosolyogtam a vajon sülő hagyma gőzébe és már készítettem a gyomromat a közelgő lakomára, ahol a krumplipüré aranysárga és a húsok szaftosan ülnek a tetején. 
Mindennek az alapja az a pár deka vaj, amit felolvasztasz. Egy fűszer vaj, ami mindent bevon, ezt egészíti ki a csirke esszenciája, amit feldob a hagyma. Az egész fogást egy ajándék fűszer köré építettem, aminek azóta a rabja vagyok, a citrombors. Meg akartam nézni, hogy annyira jól megy e a csirkéhez, amennyire mondta E.
A bőre felől pirul, alulról a húsos részek főnek és pácolódnak a zöldségek mellett és nem száradnak ki. Képet nem mellékelek, mert ki kell még tapasztalnom ezt a sütési módot. Akárhogy szépítem, a csirke darabjaira esett, amikor meg akartam forgatni. Az állandó sugárzó hő cserépkályhaként főzi lassan a húst, még a tűz lezárása után is. Bele kell ezt is kalkulálnom legközelebb.
Hozzávalók:
1 grillcsirke (kb 1,4 kg)
5 dkg vaj puhán
1 tk őrölt bors
1 evk citrom reszelt héja
1 csapott evk só
1 fej vörös hagyma
2 szál sárgarépa
1 dl víz
Elkészítés:
A vajat szobahőmérsékleten felkavarom, a só felével, a borssal és a citrommal. A csirkét átnézem, letisztogatom. A két melle között hosszában felvágom és szétnyitom. Lenyomkodom, hogy a melle húsa lefele nézzen. Ez azért kell, 1. nehogy kiszáradjon, 2. valami ízesítse ezt a vastag réteget. Átkenegetem a csirkét a vaj felével, hadd álljon egy kicsit.
A hagymát, megtisztítom, durvára felszeletelem és kevés vajon kezdem pirítani. Belekarikázom a répát. Néhány perc után háttal lefele beleeresztjük a csirkét. Halljuk ahogy a bőre kezd pirulni, hasára fordítjuk, sózzuk, felöntjük vízzel. Lefedjük és a következő órában rá sem bagózunk, alacsony lángon elrotyog a sütőben, akár a gáztűzhelyen.
Így is működne a dolog, de meghazudtolnám önmagam. 20 percenként megforgattam, hogy mindkét oldala kapjon a vajból és a zöldségekből.
Elsőnek hasábkrumplival csináltam, de nekem jobban ízlett pürével, jóféle nyámogós kaja lusta hétvégéken.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája