Földházak ezer év távlatából

Ahogy nemrég ígértem, egy írást terveztem a Múzeumfaluban megfogdosott és megcsodált, Árpád kori építészeti bemutatóról.
Október 3.-án nyitott ez a nagyjából 8 házikóból álló kis "falu" tóval és fedett, kemencével összekötött kis sütögetővel. Mi még 90%-os készültségben láttuk, csak kifele menet vettük észre a belépni tilos táblát. Vágyom arra, hogy megnézzem milyen lett az összkép a tereprendezéssel, esetleges használati tárgyakkal, viszont itt most nagyon sokat tanultunk a félkész szerkezetekből, még nem takarta semmi.
Utánaolvastam a néprajzi lexikonban (ami nálam a kutyalexikon szintjén van, piszkosra olvastam mindkettőt), putrinak, vagy burgyénak neveztek minden olyan lakóépületet, amely 60-80 cm-rel nyúlt a földszint alá. Biztosan nem volt náluk centi, hogy szabványméretet készítsenek, de valamit a tudósoknak is rögzíteni kell. 
Burgyé ház a magyar néprajzi lexikonból
Ez a kép a századfordulón készült, egészen a 2. világháború végéig, használtak a kis falvakban ilyen zsellér hajlékokat. Szerintem nagyon hívogató.Sőt még lehet találni manapság is.

http://www.ingatlantajolo.hu/ingatlan/magyarorszag/zala-megye/cserszegtomaj/haz-hazresz/csaladi-haz/elado-kinal/2727989




Továbbá a héjazat tapasztással készült, szalmával, nád fedéssel, vagy élő tetővel. A gödörből kiemelt földdel a végfalakat tapasztották be és hagytak egy keskeny nyílást, hogy minimális fényt engedjenek be.

A másik megoldás az áhítozóknak a napsugarak beengedésére az a mini ablak, nagyjából 30x40 cm amelyet egy vékony bőrrel fedtek. Olyan feszesen volt ráhúzva a keretre, hogy meg lehetett doboltatni.
De ne szaladjunk előre a részletekkel.
Elviekben én úgy mentem oda, hogy ez korabeli technikákkal van felépítve és olyan elfogult voltam, hogy nem is vettem észre semmit, csak egy héttel később, mikor beszélgettünk, mesélte P. a kis szemfüles, hogy azért néhány Bau**x-os szöget felfedezett a matériában.
Az értékéből nem von le semmit, mert a nagy szerkezetek fából készült csapokkal voltak rögzítve. A tartószerkezet fái le voltak hántva, belülről gyönyörűen ki lehetett venni a szerkezetet.
Minden kunyhóban volt egy kis tapasztott kemence, erről úgy olvastam, hogy az ajtón és a szerkezet résein szivárgott ki a füstje, de itt több módon volt megoldva.
Volt ez a módszer, volt olyan hely, ahol egy kezdetleges kürtőt építettek vesszőből, ami terelte  a felszálló füstöt.
Majdhogynem ahány ház volt, annyi különleges technikát láttam, arra vonatkozóan, hogy hogyan ment a lejárás a padlószintre. Volt olyan, hogy egy farönkbe vágtak lépcső fokokat, volt akadálymentesített rámpa, voltak földből kivágott lépcsők, ezek pepitája, vagyis amikor léceket töltöttek fel földdel. 
  
A lécekkel fedett rész volt a hűtő, azt mondták az okosok

Szélvédő gádor és kis korlát

elhúzható ablak és egy ismeretlen buckalakó asszony




kemence




háttérben egy templom torony, mint egy partra vetett cethal

Ez az, aminek a funkciójára nem jöttünk rá. Tudja valaki?

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája