Igyál vizet! Vizet, vizet... de mennyit és milyet?

Forrás: dreamstime.com
Szinte nem is lehet nagyobb közhelyet bemondani az egészségünkkel kapcsolatban, hogy a megfelelő folyadékbevitel jót tesz nekünk. Ok, értettem, de valaki szánt már arra időt, hogy utánajárjon, hogy mennyire van szüksége? Egyáltalán lehet e hallani egységes álláspontot azzal kapcsolatban, hogy mennyi kell?
Emlékszem, évekkel ezelőtt egy balatoni nyaralás során ment már korán reggel az ijeszgetés, a rádióban, hogy: Húúú OLYAN meleg van, fúú már át is izzadtam a pólómat, pedig 10 perce vettem fel! Azt tanácsolom kedves hallgatók, hogy tartsuk be az 5-7 literes napi folyadékbevitelt!
Nem sok egy kicsit?

Már 3. hete könyvelem, hogy mennyit iszom és rá kellett jönnöm megint arra, hogy az ember egy borzasztó portéka. Ha nem áll egy ketyere, ami jelez, hogy IGYÁL, vagy strigula a naptárunkban minden nap, úgy elfelejtjük mint a sicc. Minél nagyobb mértékű a kiszáradás, annál nehezebben összeköthetők a test jelzései a konkrét problémával. A végén meg csak azt veszed észre, hogy fájdogál a fejed, a lábszárad viszket, mert annyira száraz, hogy irritálja a nadrág, száraz a hajad és mit ad Isten, elkezdtél ráncosodni és karikásak a szemeid.
Tudod, nincs idő a fájdalomra, a reklám is megmondja: bedobsz fél deci vízzel egy "fejfájásit", krémezed magad egy kis kőolaj származékos testápolóval, kondicionálót kensz a hajadra. Sóhajtassz egyet és reggelente felkensz alapozót a kis arcodra és karácsonyra éjszakai krémet kérsz, hogy alvás közben simulhass.
Wow, ugye milyen jó a modern technika!
Először is számold ki, mennyire van ténylegesen szükséged. Ma hallottam a legkorrektebb számítást, 22-38 ml/testsúlykilogramm. Szóval nekem, mint 75 kilás embernek a minimális folyadékbevitelem 1 napra 1650 ml.
Ezt mondjuk úgy, az alapozó: átlagosan működik az agyam, koromnak megfelelően néz ki a bőröm, a belső szerveim, a vérem elégséges folyadékot kapnak. Nem számít bele a kávé, a leves, a gyümölcs és plusz egy liter lenne nyári időszakban, sportolás, szoptatás, vagy terhesség idején.
A másik véglettel számolva: 2850 ml. Ez a napi kitűzött célom.  
Most jár a napi fogyasztásom 2,75 liternél. Fokozatosan emeltem fel, mert egyszerűen nem bírtam többet fogyasztani az elején 2 liternél.
Nem volt szomjúságérzetem és volt olyan gáz nap, amikor délután 2 kor ittam először. A fent leírt vízhiányos állapot minden szekcióját kipipálhattam, bár kerestem rá a megoldást, de olyan agyatlan voltam, hogy nem szúrta a szemem az életmódom.
Azóta minimális hajam hullik fésülködéskor, megint elkezdett nőni, mert nem szárítom ki vegyszerrel és kapja a megfelelő ellátást. Eltűntek a pattanások és a bőröm szép fényes, hidratálni minimálisan, preventív jelleggel szoktam. 
Már általános iskolában is mondás volt: akinek nincs esze, legyen notesze.   
No kérem, ha okostelefonnal nyomulsz, akkor állíts be a játékok és a facse mellé egy alkalmazást, ami figyelmeztet a folyadék bevitelre és ténylegesen tartsd is be. A hülye ember csak akkor tesz az egészségéért, amikor a teljesítés mániáját használják ki, hogy a napi kvótát teljesíteni kell. Ha füzettel nyomulsz, rajzolj be egy hosszú téglalapot, vagy egy kolbászt és oszd fel, teszem azt, 10 részre és minden pohár után satírozd be.
Olyat is láttam már, hogy volt egy nagy palack és be volt vonalazva egy alkoholos filccel és mellé volt írva az óra, vagy motivációs szöveg: már a felénél vagy!, reggeli öblítés, ügyes csajszi! stb. stb. Óránként, le kellett a következő vonalig inni.
Vannak lehetőségek, amik a segítségünkre lehetnek, csak akarjunk élni vele. 
Elhatároztam magam, iszom!
De mit igyak?
Semmiképp sem ásványvizet. Tegnap néztem végig egy kísérletet, amiben különböző vizek szenyezettségi fokát mérték le. Az asztalon volt csapvíz, szénsavas és mentes ásványvíz, esővíz és desztillált víz.
Az utolsó kettőt kizárom a közel 0-ás értékek miatt, nem szándékozom inni. Nincs lehetőségem esővizet gyűjteni. Mérgezőnek tanultam a deszt. vizet, még tapasztalnom kell és utána olvasnom, hogy véleményezhessem.
Marad az első 3. A szénsavmentes vízben volt a legtöbb kosz és vegyszer, utána jött a sima ásványvíz és feleannyi piszokkal a sima csapvíz.
Amire nagyon kíváncsi lettem volna, hogy milyen szintű tisztulást tud egy sima szénszűrős, kancsós tisztító elérni. Évek óta így iszom az irodában. Otthon most már azzal főzöm, mert beszereztem egyet, eddig nem éreztem a szükségét, mert jó, lágy vizünk van a lakásban.
Úgy vagyok vele, hogy amíg nem szerzünk be egy komolyabb ozmózissal működő víztisztítót, a kisebbik rosszat fogyasszuk, én az szénnel átszűrt, pihentetett csapvizet iszom, hogy meglegyen a napi közel 3 liter.
Egy ilyen kancsós szűrőt most 2500 ftért lehetett megvenni 2015. novemberében akciósan, hála a fekete pénteknek, 2 éve még 4-5 ezer forint körül mozgott egy ilyen ára, plusz a szűrő, amit cserélni kell néha, ha jól emlékszem 150-200 literenként.
Ha cipeled a zsugoros ásványvizet számold össze mennyit költesz egy hónapban erre, mennyi fölösleges üres palackot termelsz. Kevesebbet kéne cipelni azt a nagyobb matchbox méretű szűrőt. Egy szűrő kb 2000 ft. attól függ hol veszed. A liternyi tisztított víz 13 forintra jön ki ha 150l-es kapacitással számolok. Egy másfél literes ásványvíz olcsóbban kb 50 Ft. Egy liter belőle 33,3 Ft. 

Sok szerencsét, pohárra fel!

     
   

         

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája