Erdész ragu: Az utolsó "comfort food" az újhagyma és retek előtt

Tegnap, csak úgy felvidulásképp kimentünk kicsit túrni a kertet. Olyan gyönyörű idő volt, hogy már lekerültek a kabátok és igazából éreztük a nap melegét.
Folyamatosan agyalok és szedem a bögyömbe a kertészkedéssel kapcsolatos dolgokat, árgus szemmel nézem a környező árnyékok járását a telek eltérő pontjain. Nem passzióból teszem ezt, ebben az évben már ültetni és betakarítani szeretnék.
A magok az étkezőasztal végében várakoznak, minden kávézás, magányos reggeli közben úgy lapozgatok örömmel közöttük, mintha az Elle tavaszi száma lenne, csak ehető.
A kertészkedéssel kapcsolatban ezt a tevékenységet is azok közé sorolom, amelyekről hiába beszélsz sokat, akkor lesz fogalmad róla, ha csinálod. Igen, néha tanulópénzzel. Az olvasgatással megpróbálom a tanulópénz mértékét lecsökkenteni.
Szerencsések vagyunk, Debrecenben bizony sok ház földje sárga, sovány, megszenvednek vele a gazdáik. A mi kis telkünk kövér, élettől és gilisztáktól lüktető fekete föld. P. még ásás közben is csak ezt mondta: Ezzel a földdel öröm dolgozni. Sajnos a birok régi gazdája nem csinált problémát a szemét kérdésből, így az üvegszilánkok, téglák, nejlonzacskók, régi borosüvegek (méternyi mélységben), függönyakasztók kiszedegetése még néhány dolgos évet igénybe fog venni.  Bár ne legyek hálátlan, a gondviselés tegnap egy türkizszínű csiszolt üveggyönggyel fogta be a szám, ami a földből fordult ki és amit a nyakamban hordhatok.
Mekkora, megkérdezik: Jááj de szíp, honnan vetted?
- Kapálás közben találtam!
Emő poroszkálva fedezi fel az új helyet és az első 10 perc után mindig visszatér hozzánk. Tegnap a kis fejét átdugta a szomszéd kerítés alján lévő tacskó méretű lyukba, amit már előzőleg lezártunk előle. Féltem, ha rászólok, úgy megijed, hogy átcsúszik a másik telekre és nem tudjuk visszaimádkozni a sok új szag mellől. Megfogtam hátulról, hogy visszahúzzam. Azt hitte, csapdába esett és olyan pánikba, hogy megharapott, restelkedett utána. Ösztönösen védekezett. Idővel megszokja, hogy nem kell félnie.
Örülök, hogy kistestű kutyát választottunk, mondjuk egy német juhász szájával nem tudtam volna ezzel a kézzel, csak legyinteni a szituációra.     
Egy órányi ásás, fahordás, répamesébe illő. nekifeszült gyökérhúzgálás után nagyon jól esett az ebéd, amely a primőr zöldségek előtti, utolsó téli fogás. Forró, sűrű zöldséges pörkölt, köles-puliszkával.
Megérte, hogy egy napot várjunk az elfogyasztásával, addigra csodálatosan összeértek az ízek. Ha javasolhatom, előző este készítsd el a másnapi ebédre, vacsorára.

Hozzávalók: 4 személyre
600 g sertés lapocka
300 g gomba
2 szál sárgarépa
1 nagy fej hagyma
100 g beáztatott szárazbab
1 babérlevél
1 evk só
1 evk édes pirospaprika
1 tk erős paprika
1 dl paradicsompüré
2,5 dl víz
vaj

Köret:
250 ml-es bögrényi hántolt köles
50 g kukorica dara
vaj
4 bögre víz
5 dkg trappista
Néhány deka kéksajt

A ragu:
A húst kockázzuk fel, ahogy a gombát, a répát karikázzuk fel. A zöldségek felét az elején a másik felét közben adjuk hozzá. Ezek a kezdetektől együtt sülnek, főnek a hússal, így ízesítve.
Kevés vajon dinszteljük meg a felkockázott hagymát, nagy lángon utána jöhet a hús, a fele zöldséggel. Néhány perc után tegyük mellé a beáztatott babot és öntsük fel a pohár vízzel. Lefedjük, levesszük a lángot a legalacsonyabbra, épp csak pislákoljon.
Fokozatosan adjuk hozzá a fűszereket. Kavarjuk át és hagyjuk főni. 
2 órát főzzük, ha elmegyünk a konyha mellett, keverjük meg. Az utolsó fél órában gazdagítsuk a maradék zöldséggel.
A köret:
Tudjátok, van aki beleveti magát az új ételekbe, másnak kell egy kis idő. P. harciasan helyt áll, ha újdonságokkal akarom megetetni, szerencsére eddig majdnem mindig, jól fogadta.
Régebben próbáltam otthon bevezetni a köles fogyasztását, mérsékelt sikerrel, mert még nekem is szoknom kell.
Amikor szembesültem vele, hogy a kukoricadara fogytán van, ki kellett pótolni valamivel. Ekkor jött a köles, megkeverve a maradék máléval. Ismerős is, de mégsem. A kéksajtot is a markáns íz miatt tettem bele, nem azért, mert foglalta a nagy doboza a helyet a hűtőben...
Úgy kezdtem mint a rizsfőzést. A kölest néhány vízben átmostam, addig, amíg a zavaros víz kitisztult a tetején. Csöpögni hagytam.
Kevés vajat hevítettem, a lecsöpögött kölest ráborítottam és pirítottam. Hozzáadtam a kukoricát.
Felöntöttem egy pohár vízzel, kavargattam, megkóstoltam. Amikor láttam, hogy sűrűsödik, hozzáöntöttem egy pohárral. Közben dagadt az adag, nem is gondoltam volna mennyi kijön belőle. Kóstoláskor érezni lehetett benne ropogást, ami idővel csökkent. Lassú tűzön, fél óra, 40 percig tartott ez a folyamat.
A végén megsóztam, borsoztam, a felaprított sajtot beleszórtam.

Tálaláskor ezt a tömör ragut nem rontja el egy kanálka hideg tejföl és egy pohár sör.     


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája