Szàguld a roller Debrecenben



Sziasztok!
Ez az írás minden reggel íródik a fejemben, az alatt a 10 perc alatt amíg suhanok, amikor jó az út, amikor érzed a hársfavirág illatát.
Rollerezni nagyon jó dolog. Tavaly ősszel vettem meg több évnyi vágyakozás után a rollerem, amit azóta munkába használok. Volt előtte is néhány őrült futamom vele... mikor egyszer zuhogó esőben kellett mennem a házhoz, visszafele nem vettem észre egy 10x10-cm-es kátyút, amit ellepett a víz. A közepébe hajtottam, úgy estem bele az ott képződött pocsolyába mint egy béka, hasast csináltam.
34 éves vagyok és kevésbé büszkén vállalom, hogy nekem nem való a felnőttséget jelképező autóvezetés. Tudom, ha gyakorolnám, biztos meglennék valahogy, de nem is vágyom rá.
A közeg, ahova bejárok dolgozni, minimum egy generációval idősebb ügyvédekből áll, ők mindig kérdezgetik, hogy miért nem autó? És ha vennél egy tragacsot? 
Mivel lennék előrébb a városban? Állhatnék a kocsisorban, várva a lámpaváltást. Szerencsés vagyok, nem kell ingáznom. Pöföghetném ki az üzemanyagot, hogy azt mondjam, én is felnőtt ember vagyok, mert egy 2 km-es útra is autóval megyek? Messzebb nem szoktam, tudniillik. Általában egyedül szoktam utazni délelőtt, nincs velem Z., délután meg úgyis együtt vagyunk, akkor már vele foglalkozom. Piacra járunk együtt, néha 3-asban, amikor meg el kell egy órára menni kocsival bevásárolni, akkor a férjem, ha nehezen is, kibírja. Tudom, menőbb, felnőttebb lenne nekem magamban elmenni, de nem így alakult. Lehet a jövőben már úgy lesz, de az még nem jött el.
A fiatalabbak azért mosolyognak meg, mert számukra ez visszalépés, egy kényszermegoldás ahhoz képest, hogy vezetnék, bicikliznék, motoroznék. Ők még felnőttek akarnak lenni minden sallangjával együtt. Az idős emberek pedig nem tudják összerakni, hogy egy biológialag felnőtt ember, mit keres egy gyerekjátékon?? A szemérmetlen még élvezi is, hogy lehagy! Ki hallott már ilyenről?
Van egy bácsi, akinek mindig akkor kell a piros lámpánál berregnie a babettán, amikor munkába megyek, szinte már ismerősként köszönt, mert nem bírja ki, hogy ne szóljon be valamit.
Pedig mindennel szemben, az mondom, érdemes egyre beruháznod:
Kitérő: Vicces, mert először életemben felnőtt rollerezőt Lyonban láttam, egy tisztes 70-es öregúr hosszú szövetkabátban elsuhant mellettem egy rolleren. Eszembe jutott egy órája után hazarollerező tanár képe, a szeminárium után siet vacsorázni. Nagyon vagány volt, mert minden rugalmatlanságot, ami már az én fiatal agyamat korlátozta, felülír egy ilyen bátor és praktikus ember. Ránézel és azt gondolod: Végülis, igaza van, miért ne? Ki tiltja meg neki? A kora, a presztízse?  Nem számít.
Minden csak gondolkodás kérdése.
- akárhova beviheted,mert félúton vagy jogilag a gyalogos és a biciklis között, nem hagyhatod kint sehol ezt a járművet, mert annál kisebb, hogy lezárni lehessen, de arra alkalmas, hogy elvigyen A-ból B-be. A cégeknek nincsenek szabályai erre, ennyi erővel, a babakocsit is kint kellene hagyni.
- Bagdy Emőkének, pszichológusnak, a kutyám névadójának van egy mozgással és stresszcsökkentéssel kapcsolatos megfigyelése, miszerint az agy a nagy végtagi izmok hosszanti átmzogatásával, hintáztatásával elkezd endorfint - leánynevén boldogsághormont - termelni. Ezt csinálod közben Mellékhatásként formálja a combizmokat és a feneket.
- Tartásjavító, mert görbe háttel nem lehet megtalálni az egyensúlyt és megtartani a karod
- A törzs másik oldala, a hasfal is erősödik, mert nyújtásra, összehúzásra készteted.
- Ebből következik, hogy erősödik a vállakra és hátizmokra jutó terhelés. Khm... erősödnek azok is.
- A súlyomra kivetítve egy 10 perces (piros lámpás időket nem vesszük bele) reggeli berollerezés 140 kcal. Nem olyan sok, de  nem rossz, ha jól is érzed magad közben. Csak úgy egy csokit ledolgoztál.

Másik nagy előnye a kosár nélküli biciklihez, gyalogláshoz képest, hogy nem kell hátizsákot hordanod, maradhat az oldaltáska. A roller elejére oda tudod akasztani (én néha a vászontáskát is odaakasztom, bevásárlás után) ami szintén nem rossz, ha mondjuk olyan vagy mint én és malaclopó táskát viszel egy válladon. Hosszú távon a gerincet viseli meg a nagy súly cipelése egy oldalon. Headsetet fel és a táskában lehet a telefonod, nem ér akkora sugárzás, mintha a zsebedben lenne a becses szaporító szervekkel szomszédságban.
- Nem tudsz annyira felgyorsulni, hogy ne tudd magad megállítani, ha leugrassz, nem csúszol, nem esel előre. Egy hirtelen felbukkanó autónál, váltó pirosnál jól jöhet. Egy nyugdíjas biciklista sebessége a roller, egy jobb karban lévőé.
- "Eddig köhögéssel leplezted a fingást, most fingassz, hogy ne hallják a köhögésed"- elnézést kérek, szó szerint idéztem. Egy olasz ember mondta ezt amikor elkezdődött a Covid 19  Olaszországban. Minden megváltozott az év elejéhez képest, a közlekedési szokások is. Ha nem akarsz vagy nincs lehetőséged vezetni (amúgy fogy az olaj, minél kevesebben ülünk kocsiba annál jobb), biciklizni, attól még nem feltétlenül kell mindenhova buszra, villamosra szállni. Vagy már az is csökkenti az esélyt, hogy elkapd, hogy ezeket  a tömegközlekedésen töltött időszakokat minimalizálod. A roller is egy alternatíva.  

Egyszer szeretnék egy hosszabb túrára elmenni vele, előkészítve azt a kínszenvedést és lelki szintlépést, ami azzal jár, hogy magadhoz képest a maraton sokszorosát futod le.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája