Hűtőben kelesztett kiflik 35 Ft/db ért

Sziasztok! 

Nagyon elhanyagoltam, hogy kiéljem az exhibicionizmusomat a blog hasábjain keresztül, de Muhahaha visszatértem! 

Főztem is, kísérleteztem is, buktam és néha a közönségem piedesztálra emelt, mert olyan jól sikerült. De legtöbbször átlagos lett a végeredmény. 

Annyi ötlet és el nem mondott történet van bennem, mint amikor rég nem látott ismerős, beakaszt egy ilyen kérdést: Mi újság? - Hogy-hogy csóválod a fejed, elkezd lepörögni előtted az a töménytelen esemény, szívfájdalom, öröm, meghatározó pillanat az utóbbi évekből, de mivel ő nem tudott melletted lenni, napokba telne folyamatos pofázás közben elindítani a folyamot, így csak ennyi telik: - Fordítod felé a fegyvert. - : - Á semmi különös, hát veled?

Amikor épp nem valamire készülünk és intézni kell valamit, akkor az énidőmet élem ki a házi munkában és a vasalásban. Ááá, inkább nem hazudok, a házban az állandó "káosz előtt egy lépéssel" vagyunk. Eszembe jut egy régi könyv, az volt a címe: Monpti. Ott ír a csóró diák arról, hogy mindig a relatíve legkevésbé koszos ingét veszi fel, nos én megfordítottam, mindig azt a munkát veszem előre, aminek elhagyása a relatíve legnagyobb fennakadást okozza az életünkben. 

Igen, a mi családunk is ki van akadva hogy milyen drága minden. Olyannyira, hogy a csináljunk otthon minél több élelmiszert mostanra nem zöld/hippi bolondéria, hanem egy olyan kiegészítése a családi kasszának, amivel tényleg sokat fogsz. 

Eddig is kacérkodtam a péksüti gyártással, lekvárfőzéssel, sajtkészítéssel de az utóbbi hónapokban, kicsit jobban ráfeküdtem a témára. Jól esik az, hogy kipakolom a reggeli elemeit és a fele itthoni, a bolti ár töredékéért és nem kompromisszumos megoldás, hanem élvezhetőbb végeredmény.

Készül itthon egy kifli, amit nagyon szeretnek a többiek, én is sajnos...túlságosan is. 

Ha a mostani árakat vesszük, a BL55-ös liszt jelenleg 150 ft, a BL80-as kenyérliszt kilója 400 Ft. Ha fele fele arányban vegyítjük a recepthez akkor 10 kifli előállításához 275 Ft-ért tudunk beszerezni lisztet. A többi, a fél élesztő és a tej, vaj tudják még emelni a darabárat. Max kb 35 ft. Ékegyszerű hozzávalók és egy kis idő és drága energiánk este, reggel pedig pihentetés után süthető.

Még így is olcsóbban jövünk ki, mintha a piacon vásárolnánk 80 Ft/db áron. Máshol lehet még több. 

Hozzávalók. 10 db-hoz

500 g liszt (vegyesen BL55 és BL80, de külön is működik)

 3 dl folyadék (vegyesen szoktam 1 dl tejjel és 2 dl vízzel)   

10 g só

30 g zsíradék

1/3 kocka élesző

Futtathatod az élesztőt kicsi cukorral, de én mindig kifelejtem és anélkül is működik

Elkészítés:  Este

 Langyosítsuk meg a folyadékot és keverjünk bele a kimért 500 g-ból egy kanállal, morzsoljuk bele az élesztőt. Hagyjuk pihenni. 

Keverjük el a sót a lisztben, a zsíradékot is hozzáadhatjuk. Végül felöntjük az élesztős tejjel. Dolgozzuk el néhány percig, gyúrjuk át és letakarva pihentessük. Úgy szoktam, hogy amíg elautóznak veszekedés nélkül a gyerekek, összegyúrom és amikor lefeküdnek aludni, addig eltelik még kb. egy óra. De a múltkor kb. 15 perc után kezdtem előkészíteni. Minél jobban áll és kel, annál jobb vele dolgozni. Egy kellemes, ruganyos tésztát kapok. 

Mérleggel kiporciózom. 10 kifli esetén 80 grammos darabokat szakítok le és kivirgolom. Gömbölyítem és hagyom pihenni. Sorba szoktam rakni és mire végzek a kiméréssel akkor kezdhetem a nyújtást az elsővel. 

Kiolajozom a deszkát, sodrófával kinyújtom. Egy sikoly fejet nyomok a gombócba és széthúzom. Így könnyebb háromszöget formálni. Minél vékonyabbra nyújtod, annál nosztalgiakiflisebb lesz. Vagy egybe is dolgozhatod a tésztát és háromszögekre vágod. Én egyenként szoktam, hogy gyakoroljam és hasonlítsanak egymásra. Döntsd el, hogy kényelmesebb. Ruganyos tészta, visszaugrik, így kicsit nehezített pálya egyben kinyújtani.

Egy kipapírozott tepsibe teszem a kifliket, hagyok helyet közöttük. Egy erre rendszeresített nylonnal letakarom és éjszakára mehetnek pihenni a hűtőbe, vagy ha van jó hideg 10 fok körüli kamrád, oda.

Reggel: 

Reggelre valamennyit kelnek kiveszed őket és a pulton had pihenjenek szobahőmérsékleten. Forralj kb. 1 dl vizet és tedd a sütő aljába, néhány percre kapcsold be a sütőt, hogy kb. 40-50 fok legyen. Csak kelesztéshez kell, kapcsold le utána. A kifliket kitakarva told be és hagyd itt 15-20 percig.

Ilyenkor szépen duzzadnak, ha elégedett vagy akkor vizes ecsettel kend át őket (ilyenkor szórhatod le nagyszemű sóval) és mehet a sima sütés. A melegedéskor is had legyen benne a kifli. 

180 fokon sütöttem, hozzávettem a melegedés idejét, így ment kb. 25 percig. 

Ízre bolti, de annyi különbséggel, hogy laktatóbb, több benne az anyag, nem csak térfogata van. Most hogy a többiek minden nap már elvárják a reggelihez, dupla adagot sütök ma este.      

     


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája