Szabolcsi töltött káposzta

El kellett telnie majdnem 30 évnek az életemből, hogy egyek egy szabolcsi töltött káposztát! Múlt hónapban voltunk egy esküvőn, ahol a hagyományos kapros, ecetes-vizes káposztát szolgálták fel ÉS az északi rokonságnak tisztelegve, szatmári fajtát. Húúúú!

Soha életemben nem gondoltam volna, hogy el tudnak úgy készíteni töltött káposztát, amiből 3x szedek újra és utólag is csak azt bánom, hogy ettem a levesből, mert ha nem, még fért volna. 
A visszatérő olvasók érzékelhetnek az ízlésemben egy természetellenes vonzódást a paradicsomos ételekhez.
Lehet, hogy a gyerekkori megvonás az oka: traumatikus élmény az, hogy anyukám számára a bolognainak csúfolt étel nem volt más, mint tészta és darált húsból főzött klasszikus pörkölt (mert ő nem szereti a paradicsomot). Még a hideg is kiráz tőle, így elrontani a tökéletes gyermek vágyálmot és egy száraz, fojtós bűntetésként feltálalni, a másik szentségtöréssel: ketchup, mint A paradicsomos íz a kajában.
Ő így tanulta, belátom. Szerencsére megtanultam főzni.

Október közepe óta pedig tudom, hogy akármennyire is szeretem anyukám töltött káposztáját, a paradicsomos az én változatom. Jelen esetben, amikor elkészült a káposzta-főző mázas agyagedényben ez a csodaétel, este egyszer-kétszer ráestem a bödönre egy kis repetáért. Nagyon jó nászajándék volt kedves Orsi.
 
Azért szabolcsi egy töltött káposzta az elolvasott anyagok összevetése után, mert: A felöntő leve részben vagy egészen paradicsomlé, mert a hústöltelékben nem csak friss hús van, hanem beledarálnak némi füstölt matériát és végső, de nem utolsó sorban: nem csak rizst lehet tenni bele, hanem árpagyöngyöt (gersli), kukoricadarát is. Utóbbival ettem már káposztát Nyírbátorban, de az nem volt olyan nagy élmény. Ki mit szokott meg.
Viszonylag kicsi adagot fogok leírni, egy négyfős család 2x megebédel belőle.


Hozzávalók:
60 dkg darált sertés lapocka
15 dkg darált füstölt sertéstarja  (a hentesbácsit meg kell kérni, hogy darálja együtt a hússal)
15 dkg rizs
2 kis fej vöröshagyma
őrölt bors
1,5 - 2 csapott evk só (a füstöltek miatt kevesebb)
2 evk pirospaprika
1 tk őrölt kömény
+ lehet füstölt húst mellé is tenni, de nem szükséges.

1 fej édes káposzta
0,5 dl ecet
fél evk só

A káposzta főző/sütőleve
500 ml paradicsomlé
600 ml a káposzta főzővizéből




Elkészítés:
A hagymát kockázzuk fel és némi zsiradékon fonnyasszuk, keverjük hozzá a rizst, néhány percig pirítsuk. Húzzuk félre, adjuk hozzá a paprikát és a sót, borsot, köményt.
A káposztát a torzsánál vágjuk be és a forró ecetes sós vízben főzzük fedővel letakarva.
A darát húst keverjük át az ujjainkkal és keverjük bele a paprikás hagymát. Jól dolgozzuk össze és tegyük félre.
A káposztafejet addig főzzük amíg nagyjából átpuhul. Vegyük ki a fejet a a főzővízből és egyenként válasszuk le a leveleket. Az ördöngős háziasszonyok, mint anyukám ezt meg tudják csinálni húsvillával a forró vízben, de én nem vagyok olyan ügyes.
Kivágtam a levelek közepéről a vastag szárat, úgy hogy egyben maradjon és megtöltöttem az előkészített töltelékkel.
Elővettem a gyönyörű sütőtálat, megcsodáltam a belső falán a fazekas keze által hagyott koncentrikus köröket és némi aprókáposzta (ami kimaradt a fejből, felszeleteltem) szórás után, elkezdtem belepakolni a töltelékeket. Alulra a nagyobbakat, felülre a kisebbeket.
A végén ráborítottam egy fél literes paradicsomlét és kicsit többet az ecetes sós főzővízből. Fölösleges előre keverni, majd keveredik a következő két órában. Rárakom a fedőt.
Előmelegítettem a sütőt közepes hőfokra, amikor beraktam a tálat, levettem takarékra. Egy óra múlva megütögettem a káposztákat, hogy merüljenek a lébe és közepes lángon raktam vissza. Eltelt megint negyven perc és a végén levettem a fedőt, hogy sűrűsödjön a lé, szikkadjanak a káposzták, megpiruljon a tetejük.
Nem bántam meg. Erre a változatra is érvényes, hogy minél többet melegíted annál jobb.   


Hiába fotóalany, ez lesz a sorsa
    

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Walipini: medencének indult, üvegház lett belőle

Kender: egy "magasröptűbb" építőanyag

BBQ csirke sütőben sütve

Walipini: tervezés

Komposzt kazán, az erjedés magasiskolája